בריאות ב 60 שניות – ויטמין די

ויטמין די

 

כולנו יודעים שויטמין די מקבלים מהשמש, אנו סופגים אותו ביעילות ע”י חשיפת הידיים כ-20 דקות ביום וללא מקדם הגנה (בעלי עור כהה יצטרכו להיחשף אפילו כ-30 דקות ביום בגלל שלהם קשה יותר לספוג אותו).


תפקידיו חשובים עד מאוד ונוגעים כמעט לכל מערכת בגופינו:

  • חיוני לספיגת ויטמינים מסיסי שומן: ויטמיני A,E,K החשובים למערכות ורקמות רבות בגוף ומנטרלים יחד אוקסידנטים שעלולים לייצר מחלות והזדקנות מוקדמת.
  • מאזן את פעילות השרירים וכלי הדם, משפר את ספיגת המגנזיום בגוף ובכך מונע התכווצויות שרירים ושומר על איזון לחץ הדם ופעילות הלב.
  • חיוני בשמירת מערכת חיסונית חזקה ע”י בניית תאי דם לבנים וחלבונים.
  • מאזן רמות סוכר בדם ובכך מקטין סיכון להשמנה וסוכרת.
  • מונע התפתחות של סוגי סרטן שונים.
  • נוגד דיכאון טבעי. מחקרים רבים מראים את הקשר בין רמות נמוכות של ויטמין די ודיכאון ובנוסף, השמש מעלה את רמות הסרוטונין במוח!

הפרדוקס הידוע במדינתנו היא שלמרות שהיא שטופת שמש ברוב ימות השנה, רוב האוכלוסייה תגלה בבדיקת דם פשוטה רמות נמוכות של ויטמין די בגופם. ההשערה היא שרוב האוכלוסייה לא נחשפת בצורה מספקת לשמש ובגלל שימוש הדוק במקדמי הגנה המפריעים לספיגתו בעור.


אז אם חסר ויטמין די מה עושים?


ראשית, צאו לשמש!
שנית, ניתן להתייעץ עם נטורופת/ית או איתי על תוסף ויטמין די 3 המגיע במינונים של 400/1000 יחב”ל בכמוסות/בטיפות. לא לקחת מינונים גבוהים בלי להתייעץ כדי לא להגיע לעודף או אגירה שלו בגוף שעלול לגרום לאבנים בכליות ובריחת סידן מהעצם.
חשיבות השמש בחיינו היא חשובה ללא ספק אך באותה מידה חשובה גם רמת החשיפה אליה. 

אנא הקפידו לא “לטגן” את עצמכם בשמש ואם אתם נחשפים לזמן ממושך לשמש מומלץ למרוח מקדם הגנה (עדיף ללא חומר שנקרא אוקסיבנזון, חומר הפוגע בעור בחשיפה לשמש ומזהם את האלמוגים בים) וזאת לאחר שקיבלתם 20-30 דקות של מנה עשירה בויטמין די.

 

דבר הכותבת: שמי אלינור לגזיאל ואני נטורופתית מוסמכת*, בוגרת מכללת רידמן. אני מנחה בתזונה צמחונית/טבעונית, מטפלת במחלות בדרכי העיכול, הרזיה ואכילה רגשית.

 

 
שתף/י עם חברים

כתיבת תגובה